Informationsbladet Juni 2021
HYRESFÖRHANDLING GÖTEBORG/MÖLNDAL 2021
Förhandlingsarbetet mellan parterna Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna är nu klart för Göteborg och Mölndal. Uppgörelsen innebär en hyreshöjning på 1,2 procent from 1 april 2021 för Bostjärnans fastigheter i Göteborg och en hyreshöjning på 1,1 procent from 1 maj 2021 för fastigheterna i Mölndal. Den retroaktiva hyreshöjningen kommer att läggas på hyresavierna för juli, augusti och september i Göteborg och för juli och augusti för Mölndal. Den nya hyran framgår av era hyresavier.
VIKTIG INFORMATION OM ERA HYRESAVIER!
Vårt samhälle blir allt mer digitaliserat och vi får allt mindre information i våra brevlådor. Även vi på Bostjärnan arbetar med detta och vi har under en längre tid haft igång funktionen ”Mina Sidor” på vår hemsida. Från och med den 1 oktober 2021 kommer vi att gå ett steg längre och vi kommer då inte längre att dela ut hyresavierna i era brevlådor. Istället kan ni söka information om er hyra enligt alternativen nedan:
E-faktura: Att betala hyresavierna med e-faktura sparar tid för både er och oss, med e-faktura får ni varje månad hyresavin skickad elektroniskt direkt till er internetbank. Hyresavin ser ut som en vanlig pappersfaktura men alla betalningsuppgifter är redan ifyllda. Det enda ni behöver göra är att godkänna den och se till att det finns pengar på kontot på förfallodagen. Ni anmäler er till e-fakturatjänsten på er internetbank. Det är bara att söka upp ”Bostjärnan” när ni är inloggade på er internetbank och skicka in ansökan. Väldigt enkelt! Har ni frågor gällande anmälan vänligen kontakta er bank.
Mina sidor: Ni som hyresgäster kan alltid logga in på ”Mina sidor” och se era hyresavier. Ni hittar avierna under rubriken ”Min hyra”. Då avierna är i PDF-format kan man enkelt skriva ut sina avier om man önskar det. Detta är ett alternativ för er som önskar lägga in betalningarna manuellt.
Autogiro: Vi erbjuder även autogiro som ett alternativ för dig som hyresgäst att betala hyran på. Med autogiro dras hyran automatiskt från ert konto. Om ni vill ansöka om autogiro vänligen kontakta oss på kontoret så skickar vi en blankett. Ni når oss på 031-18 94 37 eller via goteborg@bostjarnan.se.
Om ni av någon anledning inte kan använda er av dessa alternativ så hör av er till oss på kontoret på 031-18 94 37.
ÖPPETTIDER OCH VIKARIER UNDER SOMMAREN
Liksom de två senaste somrarna får våra ordinarie fastighetsskötare hjälp av Robert Olsson under sommaren. På kontoret så kommer Marta Qvirist att hjälpa till. Vi hälsar Robert och Marta välkomna! Vi har pga. situationen med Covid-19 under en längre period endast haft kontoret öppet för besök om tidsbokning gjorts och detta kommer att vara fallet även under hela sommaren. Behöver ni komma till kontoret av någon anledning är det med andra ord viktigt att ni ringer innan! Telefonväxeln kommer att vara öppen som vanligt med undantag av den 5-6/8. Under dessa dagar kommer växeln att vara öppen mellan kl. 08.00 – 10.00. Ni når dock fastighetsskötarna som vanligt på telefon 031–25 08 24 även dessa dagar och vid akuta ärenden dagtid så ring dem.
INFORMATION VIA MEJL OCH KONTAKTUPPGIFTER
Att kunna kommunicera med er hyresgäster per mejl är väldigt praktiskt då det är möjligt att snabbt få ut information, speciellt om något mot förmodan skulle hända i fastigheten där ni bor. Likaså är det bra för miljön då vi sparar papper och resande för att åka och dela ut information. Vi har många av era mejladresser, men saknar fortfarande en hel del. Vi ber er därför att logga in på ”Mina sidor” på vår hemsida och registrera er mejladress där. Det är även bra att ni kontrollerar så att det finns ett uppdaterat telefonnummer på ”Mina sidor” så att vi snabbt kan få tag i er vid behov.
GROVSOPOR PÅ ULLMANSGATAN OCH DOUGLASGATAN
Den 29 juni till den 5 juli kommer det att finnas en container för grovsopor samt en gallerbur för elavfall utanför fastigheten Ullmansgatan 3. Vi hoppas att ni alla tar tillfället i akt att rensa ur era förråd och lägenheter och använder denna container. Viktigt att notera är att inget farligt avfall får läggas i containern. Vi vill samtidigt informera om att det inte är tillåtet att ställa grovsopor i de befintliga soprummen, då detta utgör en brandrisk samt försvårar vid hämtning av de vanliga hushållssoporna. För mer information om containern se de anslag som sitter uppsatta på portarna in till gården.
NYA LÄGENHETER PÅ WADMANSGATAN 6
Grundförstärkningen på Wadmansgatan 6 är nu klar och vi tackar er alla för ert tålamod! I lokalen som ligger till höger om porten från gatan sett kommer vi att göra två lägenheter. Arbetet med detta kommer troligtvis att påbörjas efter semestrarna.
GÅRD KNAPEGATAN 8
I slutet på augusti/början på september kommer Utetjänst att göra iordning gården på Knapegatan 8. Träd och växter kommer delvis att bytas ut, det blir ny beläggning på uteplats, utrymmet med sopkärl kommer att ersättas med sopskåp och parkering för cyklar kommer att flyttas längre in på gården och där kommer även finnas hållare för att låsa fast cykeln. I arbetet med att göra om gården skulle vi även vilja ta bort piskställningen. Om det är någon av er som bor i fastigheten som inte tycker det är ok att ta bort denna så ber vi er att höra av er till oss på kontoret på tel. 031-18 94 37 eller per mejl till goteborg@bostjarnan.se.
ÅTERVINNINGSKORT MÖLNDAL
De gamla återvinningskorten, som ni som bor i Mölndal tidigare har kunnat kvittera ut från oss, fungerar inte längre. Istället kan du som är folkbokförd i Mölndals stad och har svenskt körkort i fortsättningen öppna bommen med ditt körkort. Du som saknar svenskt körkort och är 18 år eller äldre har rätt till ett åvc-kort om du är folkbokförd på en adress i Mölndal där det finns ett aktivt abonnemang för sophämtning. Åvc-kort fås efter kontakt med personal på åvc-central. Antalet fria besök är för närvarande tolv stycken per år.
BRANDVARNARE
Våra fastighetsskötare som dagligen är ute i lägenheter tycker att det är ofta som brandvarnarna inte sitter på sin plats. Vi vill därför påminna er alla om att det är viktigt att de fungerar och sitter uppe. Om er brandvarnare inte fungerar trots att ni bytt batteri så gör en felanmälan! Likaså kan ni alltid höra av er till fastighetsskötarna om ni har problem med brandvarnaren.
COM HEM BLIR TELE2
Tele2 och Com Hem har gått ihop och tillsammans heter de nu Tele2. De tjänster som du haft med Com Hem tidigare skall fortsätta att fungera som vanligt utan att du behöver göra något.
Vi på Bostjärnan önskar Er alla en härlig sommar!
Förhandlingsarbetet mellan parterna Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna är nu klart för Göteborg och Mölndal. Uppgörelsen innebär en hyreshöjning på 1,2 procent from 1 april 2021 för Bostjärnans fastigheter i Göteborg och en hyreshöjning på 1,1 procent from 1 maj 2021 för fastigheterna i Mölndal. Den retroaktiva hyreshöjningen kommer att läggas på hyresavierna för juli, augusti och september i Göteborg och för juli och augusti för Mölndal. Den nya hyran framgår av era hyresavier.
VIKTIG INFORMATION OM ERA HYRESAVIER!
Vårt samhälle blir allt mer digitaliserat och vi får allt mindre information i våra brevlådor. Även vi på Bostjärnan arbetar med detta och vi har under en längre tid haft igång funktionen ”Mina Sidor” på vår hemsida. Från och med den 1 oktober 2021 kommer vi att gå ett steg längre och vi kommer då inte längre att dela ut hyresavierna i era brevlådor. Istället kan ni söka information om er hyra enligt alternativen nedan:
E-faktura: Att betala hyresavierna med e-faktura sparar tid för både er och oss, med e-faktura får ni varje månad hyresavin skickad elektroniskt direkt till er internetbank. Hyresavin ser ut som en vanlig pappersfaktura men alla betalningsuppgifter är redan ifyllda. Det enda ni behöver göra är att godkänna den och se till att det finns pengar på kontot på förfallodagen. Ni anmäler er till e-fakturatjänsten på er internetbank. Det är bara att söka upp ”Bostjärnan” när ni är inloggade på er internetbank och skicka in ansökan. Väldigt enkelt! Har ni frågor gällande anmälan vänligen kontakta er bank.
Mina sidor: Ni som hyresgäster kan alltid logga in på ”Mina sidor” och se era hyresavier. Ni hittar avierna under rubriken ”Min hyra”. Då avierna är i PDF-format kan man enkelt skriva ut sina avier om man önskar det. Detta är ett alternativ för er som önskar lägga in betalningarna manuellt.
Autogiro: Vi erbjuder även autogiro som ett alternativ för dig som hyresgäst att betala hyran på. Med autogiro dras hyran automatiskt från ert konto. Om ni vill ansöka om autogiro vänligen kontakta oss på kontoret så skickar vi en blankett. Ni når oss på 031-18 94 37 eller via goteborg@bostjarnan.se.
Om ni av någon anledning inte kan använda er av dessa alternativ så hör av er till oss på kontoret på 031-18 94 37.
ÖPPETTIDER OCH VIKARIER UNDER SOMMAREN
Liksom de två senaste somrarna får våra ordinarie fastighetsskötare hjälp av Robert Olsson under sommaren. På kontoret så kommer Marta Qvirist att hjälpa till. Vi hälsar Robert och Marta välkomna! Vi har pga. situationen med Covid-19 under en längre period endast haft kontoret öppet för besök om tidsbokning gjorts och detta kommer att vara fallet även under hela sommaren. Behöver ni komma till kontoret av någon anledning är det med andra ord viktigt att ni ringer innan! Telefonväxeln kommer att vara öppen som vanligt med undantag av den 5-6/8. Under dessa dagar kommer växeln att vara öppen mellan kl. 08.00 – 10.00. Ni når dock fastighetsskötarna som vanligt på telefon 031–25 08 24 även dessa dagar och vid akuta ärenden dagtid så ring dem.
INFORMATION VIA MEJL OCH KONTAKTUPPGIFTER
Att kunna kommunicera med er hyresgäster per mejl är väldigt praktiskt då det är möjligt att snabbt få ut information, speciellt om något mot förmodan skulle hända i fastigheten där ni bor. Likaså är det bra för miljön då vi sparar papper och resande för att åka och dela ut information. Vi har många av era mejladresser, men saknar fortfarande en hel del. Vi ber er därför att logga in på ”Mina sidor” på vår hemsida och registrera er mejladress där. Det är även bra att ni kontrollerar så att det finns ett uppdaterat telefonnummer på ”Mina sidor” så att vi snabbt kan få tag i er vid behov.
GROVSOPOR PÅ ULLMANSGATAN OCH DOUGLASGATAN
Den 29 juni till den 5 juli kommer det att finnas en container för grovsopor samt en gallerbur för elavfall utanför fastigheten Ullmansgatan 3. Vi hoppas att ni alla tar tillfället i akt att rensa ur era förråd och lägenheter och använder denna container. Viktigt att notera är att inget farligt avfall får läggas i containern. Vi vill samtidigt informera om att det inte är tillåtet att ställa grovsopor i de befintliga soprummen, då detta utgör en brandrisk samt försvårar vid hämtning av de vanliga hushållssoporna. För mer information om containern se de anslag som sitter uppsatta på portarna in till gården.
NYA LÄGENHETER PÅ WADMANSGATAN 6
Grundförstärkningen på Wadmansgatan 6 är nu klar och vi tackar er alla för ert tålamod! I lokalen som ligger till höger om porten från gatan sett kommer vi att göra två lägenheter. Arbetet med detta kommer troligtvis att påbörjas efter semestrarna.
GÅRD KNAPEGATAN 8
I slutet på augusti/början på september kommer Utetjänst att göra iordning gården på Knapegatan 8. Träd och växter kommer delvis att bytas ut, det blir ny beläggning på uteplats, utrymmet med sopkärl kommer att ersättas med sopskåp och parkering för cyklar kommer att flyttas längre in på gården och där kommer även finnas hållare för att låsa fast cykeln. I arbetet med att göra om gården skulle vi även vilja ta bort piskställningen. Om det är någon av er som bor i fastigheten som inte tycker det är ok att ta bort denna så ber vi er att höra av er till oss på kontoret på tel. 031-18 94 37 eller per mejl till goteborg@bostjarnan.se.
ÅTERVINNINGSKORT MÖLNDAL
De gamla återvinningskorten, som ni som bor i Mölndal tidigare har kunnat kvittera ut från oss, fungerar inte längre. Istället kan du som är folkbokförd i Mölndals stad och har svenskt körkort i fortsättningen öppna bommen med ditt körkort. Du som saknar svenskt körkort och är 18 år eller äldre har rätt till ett åvc-kort om du är folkbokförd på en adress i Mölndal där det finns ett aktivt abonnemang för sophämtning. Åvc-kort fås efter kontakt med personal på åvc-central. Antalet fria besök är för närvarande tolv stycken per år.
BRANDVARNARE
Våra fastighetsskötare som dagligen är ute i lägenheter tycker att det är ofta som brandvarnarna inte sitter på sin plats. Vi vill därför påminna er alla om att det är viktigt att de fungerar och sitter uppe. Om er brandvarnare inte fungerar trots att ni bytt batteri så gör en felanmälan! Likaså kan ni alltid höra av er till fastighetsskötarna om ni har problem med brandvarnaren.
COM HEM BLIR TELE2
Tele2 och Com Hem har gått ihop och tillsammans heter de nu Tele2. De tjänster som du haft med Com Hem tidigare skall fortsätta att fungera som vanligt utan att du behöver göra något.
Vi på Bostjärnan önskar Er alla en härlig sommar!